نکات کلیدی رشد کسب و کار
رشد کسب و کار و فعالیت های تجاری به نوعی یک تمرین خلاقیت محسوب می شود. می توان گفت این مساله نیاز چندانی به مدرک دانشگاهی نداشته. بلکه بیشتر به صفاتی مانند کنجکاوی، ممارست، تخیل و اشتیاق که با اطلاعات، دانش و مهارت های مورد نیاز پشتیبانی می شوند، نیازمند است.
از این رو در ادامه این مطلب، هفت نکته کلیدی که می تواند در رشد کسب و کارتان نقش مهمی را ایفا کنند، معرفی می کنیم.
بازار خود را گسترش دهید
شرکت هایی که خواهان رشد هستند، همواره گسترش و رشد بازار خود را مدنظر قرار می دهند.در واقع آن ها قصد دارند تا نقش پررنگ تری در گستره ای وسیع تر را تجربه کرده. و این کار را به شیوه های مختلفی مانند گسترش حوزه نفوذ و فعالیت هایشان و یا پیدا کردن پایگاه مشتری جدید انجام می دهند. در نتیجه افزایش سهم از بازار نام فعالیتی است که شرکت های مختلف در دستور کار خود قرار می دهند.
در کسب و کار خود نوآوری داشته باشید
مدیران شرکت های در حال رشد، به خوبی از این نکته آگاه هستند که نوآوری و خلاقیت دائمی در کسب و کار، عامل کلیدی برای موفقیت فعالیت هایشان در آینده محسوب می شود. نوآوری همواره به معنای تولید یک کالای جدید و یا ارائه خدمات متفاوت نمی باشد،بلکه به توانایی در تغییر، چگونگی معرفی و ارائه محصولات و خدمات و میزان انعطاف پذیری این مساله نیز بستگی دارد.
طرح فروش انحصاری خود را مشخص کرده و به یک برند مبدل شوید
اگر فعالیت تجاری، محصولات وخدماتی که ارائه می دهید، خاص و منحصر به فرد نباشند، تنها شرکتی مانند دیگر شرکت های فعال در زمینه حوزه کاری خود هستید. اگر به یک برند مبدل نشوید، تنها همانند یک کالا خواهید بود. بدون شک این برندها هستند که تمایز را در ذهن مشتریان ایجاد می کنند.
رهبری را در تمام سطوح ایجاد کنید
کارمندان خود را در هر سطحی که هستند را به افرادی پاسخگو، مسئولیت پذیر، منظم و فعال مبدل کنید. ساختار سازمانی و هم ترازی که به صورت هماهنگ عمل می کنند را برای دستیابی به اهداف تعیین شده در فعالیت های خود مد نظر داشته باشید.
دیدگاه مشخصی نسبت به آینده،دانش گذشته و آگاهی از حال حاضر داشته باشید
شرکت هایی که دیدگاه و چشم انداز روشن و مشخصی نسبت به آینده فعایت هایشان دارند، می توانند تا حدود زیادی شرایط آینده خود را شکل دهند.
در این شرایط شرکت های دیگر که از ایده و دیدگاه خاصی نسبت به آینده برخوردار نیستند، ممکن است در برابر شرایط پیش بینی نشده ناتوان ظاهر شده و به مرز فروپاشی نیز برسند.
بر روی منابع انسانی خود سرمایه گذاری کنید
شرکت های در حال رشد، نیروهای انسانی خود را به وسیله آموزش ایجاد مهارت ها، کارگاه های آموزشی و مواجه ساختن آن ها با بازارهای دیگر از طریق همایش ها و نمایشگاه ها در مسیر رشد و ترقی قرار می دهند.
به سازمانی مشتری محور تبدیل شوید
تمام فعالیت های تجاری و کسب و کارهای مختلف برای جلب مشتری ایجاد می شوند. رشد فعالیت ها و شرکت ها نیز زمانی ایجاد می شود که خدمات و محصولات خود را به مشتریان بیشتری ارائه نمایند. اکثر عمکردهای تجاری تابعی از: کسب، حفظ، افزایش وارائه خدمات به مشتری هستند.
از این رو، شرکت های در حال رشد، ارزش خود را از طریق ارزش بیشتری که برای مشتری هایشان در نظر میگیرند،افزایش می دهند. زمانی که بازار و سهمی را که قصد دارید از آن بدست آورید را در نظر می گیرید، اینکه چه چیزی مورد علاقه شماست از اهمیت چندانی برخوردار نبوده و آن چیزی که مشتری ها می خواهند و مورد توجه آن ها قرار دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
تا اینجا به صورت خلاصه می توان گفت که فعالیت های شرکت خود را می توانید در کنار مشتری هایتان و نیروی کاری که مشتاق به ارائه خدمات به آن ها هستند را گسترش دهید و از طریق نوآوری و خلاقیت پایدار، سهم خود را در بازار افزایش دهید.
در ادامه از دیگر نکات مهم در رشد کسب و کار که حاصل طرز فکر شما میباشد و با تقویت آن ها میتوانید دید تازهای به کسب و کارتان داشته باشید میپردازیم.
مثبت بیاندیشید
سعی کنید خوبی های کارتان را ببینید. هر کاری عالی نیست و یقینا سختی های خاص خود را دارد. پس سعی کنید با علاقمندی به آن کمتر متوجه مشکلاتش شوید . ذهنتان را متمرکز بر حل مشکل کنید نه سختی آن. هیچ جایی از ذهن تان را به افکار منفی اختصاص ندهید زیرا زمانی که با بینش منفی به مسائل نگاه کنید تصمیماتی می گیرید که از خواستگاه منفی برمی آید و تصمیمات منفی بیشتری به دنبال خود می آورد.
نترس باشید
ترس باید انگیزه ی شما شود نه مانع رسیدن به اهداف. اگر مقابل ترس تان تسلیم شوید هرگز به رویاهای تان نمی رسید. بر ترس غلبه کنید و از عواقب آن نترسید زیرا می توانید از آن درس هایی بگیرید که چراغ مسیر موفقیت تان شود.
هر جواب «نه» ای که می شنوید را مانند مسیر جدیدی ببینید. برای آنچه می خواهید تلاش کنید و از خواستن آن نترسید.
تلاش زیاد
موفقیت کاری تان را با مقیاس اخلاق کاری بسنجید. اگر تنها هدف شما رسیدن به پول باشد ذهن تنها بر نقص آن و نیاز بیشتر به آن متمرکز می شود.
نگرانی، فکر شما را به نداشته های تان متمرکز می کند. پس بنای ذهن تان را بر کار بسیار بسازید و مطمئن باشید پس از مدتی نتیجه می گیرید. بر اهداف امروز تان متمرکز شوید و آنها را انجام دهید. پول با این طرز تفکر به سمت شما خواهد آمد.
رویا پردازی
شکرگزار موفقیت هایی باشید که کسب کرده اید اما به آنها دل خوش نکنید و همواره رویاهای بزرگ تر در سر بپرورانید.
همیشه از خود بپرسید : «بعد از این چه باید بکنم؟» هرگز تلاش تان را کم نکنید.
استواری
بدون توقف کار کنید و یک به یک، قدم های خود را تا رسیدن به اهداف تان بردارید. با ثابت قدمی و کار زیاد بعلاوه انعطاف پذیری و صبر می توانید از نردبان موفقیت بالا بروید.
همیشه تلاش کنید و هرگز نا امید نشوید زیرا آن کسی پیروز میدان می شود که تا آخر مسابقه ایستادگی می کند.
شور و علاقه
به کاری که می کنید علاقمند باشید. علاقه سوخت مسیر شماست. همانطور که یک ماشین بدون بنزین متوقف می شود، کسب و کار نیز بدون علاقه، تمرکز و کار زیاد به جایی که باید نمی رسد.
موفقیت حاصل از علاقه است و هر بار که به آن دست پیدا کنید علاقه ی شما برای کار، بیشتر و بیشتر می شود.
احترام
زمانی که به خود احترام بگذارید اعتماد به نفس تان بیشتر می شود. برای نگه داشتن حدود در محل کار با همه محترمانه برخورد کنید.
زمانی که این احترام برای تان مهم باشد اهداف تان را بهتر دنبال می کنید تا فردای بهتری بسازید، زیرا رکود کاری را در شان خود نمی بینید.
تعادل
از نقاط ضعف و قوت همه ی افراد با خبر باشید تا در زمان درست، کارها را به آنها محول کنید زیرا شما نمی توانید به تنهایی همه ی کارها را انجام دهید.
کارمندان ماهر یا سریع خود را شناسایی کنید و زمانیکه در کاری ضعیف هستید یا زمان انجام دادن آن را ندارید، کار را به کارمندان مربوطه واگذار کنید.
مراقبت از روابط
در کنار علاقه، اخلاق کاری و دانش، روابط کاری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با زیرکی از متقاضیان کار سوال بپرسید زیرا ویژگی هایی در برخی وجود دارند که محیط کاری شما را ناسالم می کند.
وقتی اعضای تیم مورد نیازتان را استخدام کردید موفقیت آنها را هم عرض با موفقیت خود کنید، اخلاق را به حد اعلی برسانید و آنها را با بینش و اهداف خود درآمیزید.
پرسیدن نظرات
نظرات سازنده می توانند باعث رشد شما و کارتان شوند. قبل از کار باید روی خود به خوبی کار کنید. اگر نتوانید خود را بسازید در ساخت کسب و کار تان نیز موفق نخواهید بود.
برای موفقیت کسب و کار باید هوشیار باشید و تصمیمات عاقلانه بگیرید. موفقیت شما انعکاس تصمیمات، بینش و طرز فکر تان است. برای گسترش کار باید خودتان را رشد دهید.
امیدواریم که یا رعایت نکات گفته شده در کسب و کارتان موفق شده و به خواسته هایتان برسید.
اشتراك و دنبالك
ترک بک و لینک بک برای این مقاله وجود ندارد
ارسال یک نظر